Kommunerna får ekonomisk ersättning

Publicerat 1 april, 2026

Nu äntligen får kommunerna ersättning för vindkraften. Regeringens besked om incitamenten till kommunerna är ett välkommet steg som skapar större tydlighet för de kommuner som redan har, eller väljer att säga ja till ny vindkraft.
Energimyndigheten har nu arbetat med att fastställa de exakta beloppen per kommun inför utbetalningarna för 2025 och 2026. Summan är för låg och inte vad vindkraftsbranschen betalar i fastighetsskatt varje år. Meningen var summan som utbetalas ska motsvara den fastighetsskatt som vindkraften betalar in årligen i Sverige.
Men detta är en början och det är positivt.

Fler nyheter som kanske intresserar dig

Äntligen – trevliga nyheter för vindkraftsbranschen!

Äntligen – trevliga nyheter för vindkraftsbranschen!

Nu är lagen och förordningen klar för intäktsdelningen med närboende och ändringen i inkomstskattelagen som gör intäkten skattefri. Lagen börjar gälla den 1 juli.Vi hoppas att detta ska leda till en utbyggnad och repowering av vindkraften.Läs mer här

läs mer
Beklagligt produktionsfel i detta nummer

Beklagligt produktionsfel i detta nummer

På grund av ett produktionsfel har tyvärr detta nummer inte kunnat levereras med komplett innehåll. En ny tidning med hela innehållet kommer att skickas ut till alla mottagare inom några dagar. Tryckeriet ber om ursäkt för det inträffade och tackar för er...

läs mer
När havsvinden möter försvaret

När havsvinden möter försvaret

I flera år har havsbaserad vindkraft och försvarsintressen beskrivits som en konflikt. Men runt om i Europa testas nu nya lösningar där energiproduktion, säkerhet och övervakning kan samexistera. I Sverige ska forskningsprojektet SAFEWIN visa hur det kan gå...

läs mer