Öppet brev till Sveriges Energiminister Anders Ygeman

Publicerat 8 april, 2020

Till Sveriges Energiminister Anders Ygeman

Som företrädare för Svensk Vindkraftförening med 1 100 medlemmar, varav 700 är delägare /ägare till vindkraftverk frågar vi, vad händer med förslaget att tidigarelägga en stängning av elcertifikatsystemet? Det har nu gått mera än tre månader sedan vid VIND2019 konferensen i Stockholm, där du tog initiativ till att föreslå att tidigarelägga en stängning av elcertifikatsystemet, efter år 2021 samtidigt som Norge och inte så sänt som år 2030 som Energimyndigheten föreslår.

Fler nyheter som kanske intresserar dig

Äntligen – trevliga nyheter för vindkraftsbranschen!

Äntligen – trevliga nyheter för vindkraftsbranschen!

Nu är lagen och förordningen klar för intäktsdelningen med närboende och ändringen i inkomstskattelagen som gör intäkten skattefri. Lagen börjar gälla den 1 juli.Vi hoppas att detta ska leda till en utbyggnad och repowering av vindkraften.Läs mer här

läs mer
Beklagligt produktionsfel i detta nummer

Beklagligt produktionsfel i detta nummer

På grund av ett produktionsfel har tyvärr detta nummer inte kunnat levereras med komplett innehåll. En ny tidning med hela innehållet kommer att skickas ut till alla mottagare inom några dagar. Tryckeriet ber om ursäkt för det inträffade och tackar för er...

läs mer
När havsvinden möter försvaret

När havsvinden möter försvaret

I flera år har havsbaserad vindkraft och försvarsintressen beskrivits som en konflikt. Men runt om i Europa testas nu nya lösningar där energiproduktion, säkerhet och övervakning kan samexistera. I Sverige ska forskningsprojektet SAFEWIN visa hur det kan gå...

läs mer